Tuesday 6 May 2014

Penjagaan Kibod




Membersihkan Keys - 
Jangan sekali-kali menggunakan alkohol menggosok, peluntur atau lain-lain produk pembersih komersil untuk membersihkan kunci instrumen keyboard anda. Kebanyakan produk-produk ini mempunyai bahan-bahan yang kering minyak semula jadi dalam kunci gading keyboard anda. Gunakan penyelesaian pembersihan yang dibuat khas untuk papan kekunci, anda boleh meminta juruteknik keyboard anda untuk jenama tertentu. Perlahan-lahan lap kekunci dengan kain lembap dan penyelesaian pembersihan kecil. Anda hanya perlu lap puncak utama dan mengelakkan kelembapan daripada sampai ke sisi kunci. Lap ia kering serta-merta. Dalam sesetengah kes, pewarna yang digunakan pada kekunci hitam mungkin terkeluar, maka adalah dinasihatkan menggunakan kain yang berlainan bagi kekunci putih dan hitam. Kini, gading sebenar adalah tidak lagi digunakan secara meluas kerana ia ketika itu. Sebaliknya, pengeluar menggunakan sejenis plastik khas untuk kunci. Anda boleh menggunakan kain lembap dan sabun yang lembut untuk membersihkan kunci plastik.

Pembersihan Kabinet
 kabinet badan instrumen papan kekunci dan boleh dibuat dari jenis kayu, bijian dan kemasan. Kabinet perlu dijaga seperti yang anda akan apa-apa perabot kayu yang lain. Biasanya, kain lembut tidak baik dalam mengeluarkan debu dan kotoran. Terdapat beberapa produk yang dibuat khusus untuk membersihkan kabinet piano anda. Tanya peniaga anda untuk cadangan.

 Pembersihan Soundboard 
 soundboard mungkin bahagian yang paling sukar instrumen papan kekunci untuk membersihkan. Debu dan kotoran yang telah disediakan untuk bahagian ini instrumen keyboard; klip kertas, butang dan lain-lain barang-barang kecil misteri yang berjaya untuk memberi laluan kepada mereka. Tanpa menyentuh tali atau apa-apa dalam soundboard, anda boleh meletakkan pembersih vakum anda untuk memindahkan mana-mana serpihan yang tidak diingini ke dalam hos vakum. Jika serpihan diserahkan ketat di dalam, tidak pernah menggunakan objek tajam untuk mencuba dan ia keluar. Jika anda masih tidak boleh mendapatkan objek, sila hubungi juruteknik anda.


 Kelembapan yang ideal dan Suhu 
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi prestasi instrumen keyboard. Kelembapan memainkan faktor yang besar. Kelembapan yang tinggi menyebabkan kekunci melekat atau menjadi lesu dan rentetan sebab dan penalaan pin untuk karat. Kelembapan rendah memberi kesan bunyi kunci, menyebabkan kekunci melonggarkan dan soundboards untuk memecahkan. Pelbagai kelembapan 35-55% ideal untuk instrumen papan kekunci. Sudah tentu kita tidak boleh mengawal kelembapan, tetapi terdapat beberapa perkara yang boleh kita lakukan untuk meringankan syarat-syarat seperti meletakkan instrumen keyboard anda di mana ia tidak akan terdedah kepada sumber-sumber kelembapan seperti dapur atau berhampiran kolam renang. A humidifier dan dehumidifier juga akan membantu. Begitu juga, suhu dari 68 darjah Fahrenheit dinasihatkan. Elakkan meletakkan instrumen keyboard anda di mana terdapat perubahan malar pada suhu seperti tingkap atau tempat perapian berhampiran.

Tuning Keyboard 
 Adalah disyorkan untuk instrumen papan kekunci anda ditala dua kali setahun. Adalah lebih baik untuk mendapatkan bantuan penala-juruteknik berdaftar, dengan cara itu anda akan yakin bahawa dia tahu apa yang dia lakukan. Apabila melihat untuk juruteknik penala, meminta kelayakan, rujukan, dan yuran. Jika instrumen keyboard anda belum diservis atau ditala selama beberapa tahun, penala-juruteknik anda juga mungkin melakukan meningkatkan padang.

No comments:

Post a Comment